
مزایا و معایب ب ام و X3 3.0si |
|
مزایا |
|
معایب |
|
بررسی اجمالی
به نظر میرسد قبل از آنکه تب شاسی بلند سواری کل دنیا را فرا گیرد، ب ام و آینده را پیش بینی کرده بود، چون درست در زمانی که همه نام ب ام و را با سدان های اسپرت، کوپه ها و موتور سیکلت هایش میشناختند، ناگهان کمپانی باواریایی تصمیم گرفت به دنیای ناشناخته شاسی بلندها ورود کند؛ حاصل این تفکر به تولید اولین نسل از X5 ختم شد که هرچند شروع ایده آلی برای اسم پر آوازه ب ام و به حساب نمی آمد اما باعث شد که پای بایرنی ها به ساخت خودروهای بلندقامت باز شود تا کمی بعد که کراساوورسواری به نوعی تبدیل به مُد روز شد، ب ام و برای بهره بردن از این بازار پر رونق آماده باشد؛ |
|
بررسی ب ام و X3 3.0si
خودرویی که به بی نقصی شاسی بلندهای امروزی ب ام و نیست اما از بسیاری جهات خودروئی قابل احترام محسوب میشود، بخصوص که این روزها میشود با پول خرید یک کراس اوور صفر کیلومتر چینی، این محصول قدرتمند با کد X3 را خریداری کرد که هرچند حسابی پا به سن گذاشته و با توجه به هزینه های نگهداری سرسام آور، بسیاری از مشتریان را از خود فراری میدهد، اما در هر صورت با این همه اعتبار و ویژگی های فنی عالی، پیشنهادی وسوسه انگیز تلقی میشود. در خصوص طراحی داخلی هم میتوان نکات را به دو دسته مثبت و منفی تقسیم کرد. از طرفی طراحی ساده و نه چندان شور انگیز برخی قسمت ها مثل کنسول میانی، دریچه های تهویه و نشانگرهای پشت آمپر، آن حس هیجانی که از یک کراس اوور اسپرت انتظار میرود را برآورده نکرده اند اما در طرف مقابل کیفیت مناسب متریال استفاده شده در تلفیق با ارگونومی کم نقص کابین و طراحی هوشمندانه نمایشگر عریض بالای داشبورد و فرمان خوش دست ب ام و، نکات منفی مورد اشاره را کمرنگ نموده اند. بخصوص که اصالت طراحی داخلی ب ام و برای بسیاری از مشتریان مهمتر از طراحی بزک شده و رنگ و لعاب فانتزی خودروهای امروزی است و از این حیث، برخی از بیمر سواران حتی تکراری بودن کابین X3 را خوشایند میدانند. داخل بی ام و X3 مدل 2008 در خصوص فضاسازی هم باید گفت روی تمامی صندلی های X3 جای سر عالی است اما همسفر پنجم که روی قسمت وسطی صنلی عقب مینشیند باید محل برآمده حاصل از عبور میل گاردان را زیر پای خود تحمل کند. در مورد صندوق عقب هم اوضاع بر وفق مراد است و X3 برای مسافرت های خانوادگی فضای کافی در اختیارتان قرار خواهد داد، همچنین در صورت خواباندن صندلی های پشتی میتوان به محفظه ای کارآمد جهت حمل بار دست یافت و به نوعی ماشین را به یک وانت کابین دار تبدیل نمود. فکر میکنم بعد از تولید مدل محبوب X6 بود که ب ام و تازه متوجه شد باید شاسی بلندهایش را چطور طراحی کند و پس از آن کراس اوورهای کوچک و بزرگ ب ام و توانستند با ظاهری در شان نام این برند در انظار ظاهر شوند. اما X3 امروز ما مربوط به دورانی است که در آن ب ام و تصور میکرد یک SUV نباید خیلی هم ظاهر جوان پسندانه ای داشته باشد و در نتیجه میهمان امروز ما با ساختاری جعبه ای شکل و نه چندان ظریف قدم به عرصه وجود نهاد و از آنجایی که تخصص اصلی باواریایی ها در ساخت ماشین های اسپرت بود، این ظاهر متفاوت چندان ایده آل از کار در نیامد. در واقع نسل اول X3 در قیاس با سدان ها و کوپه های باواریایی هم دوره خودش مقدرای زمخت و در برخی زوایا ساده به چشم می آید و قادر نیست مثل امثال E46 به عنوان یک اثر ماندگار در تاریخ ایالت بایرن بدرخشد. اما با تمامی این انتقادها بازهم باید از تناسب اندام و هارمونی بی نقص خطوط در X3 به عنوان مواردی مثبت یاد کنیم، چراکه این نکات باعث شده اند ظاهر این محصول هنوز هم بعد از گذشت این همه سال، چندان دموده به نظر نرسد. همچنین دقت به یک سری ریزه کاری ها و استفاده از خطوط مستحکم بدنه باعث شده، X3 حس قدرت و جسارت را همزمان به بیننده القا نماید. بی ام و X3 مدل 2009 به زبان خلاصه، میهمان امروز ما زیباترین محصول دوران خود و یا حتی بهترین طراحی در میان خاندان ب ام و محسوب نمیشود اما به دلیل طراحی پخته و خوش ترکیب بخصوص در قسمت جلویی، همچنان علاقه مندان بسیاری دارد. |
|
مشخصات ب ام و X3 3.0siبه نظر من جذاب ترین قسمت X3 در همین بخش، یعنی زیر کاپوت نهان شده؛ جایی که در آن یک پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری تنفس طبیعی با قابلیت تولید 272 اسب بخار قدرت و 315 نیوتن متر گشتاور قرار گرفته تا این غول حدود 1.8 تنی را در عرض تنها 7.2 ثانیه به سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت برساند. مهمتر از همه اینکه این پیشرانه نسبتاً قدیمی، در قیاس با ب ام و های مدرن امروزی حساسیت نسبتاً کمتری به بنزین بی کیفیت وطنی از خود نشان میدهد. جالب است که قدیمی بودن تکنولوژی گاهی برای ایران ما یک مزیت محسوب میشود! هرچند در خصوص مصرف سوخت بخصوص در سیکل شهری داستان شکل متفاوتی به خود میگیرد و X3 با مصرف داخل شهر حدود 13 الی 14 لیتر در هر صد کیلومتر (که در ترافیک تهران بالاتر هم میرود) در قیاس با کراس اوورهای توربو امروزی شکمو به نظر میرسد. البته در سیکل برون شهری وضعیت به شکل عجیبی بهبود مییابد و مصرف سوخت گاه حتی تا نزدیک به نصف این عدد کاهش خواهد یافت. جعبه دنده هم از نوع 6 سرعته اتوماتیک با امکان تعویض دستی است و نیروی حاصل از موتور را به هر چهار چرخ منتقل میکند. در جدول زیر با خلاصه مشخصات فنی این ماشین بیشتر آشنا خواهید شد. بد نیست اشاره کنیم که X3 با پیشرانه های دیگری هم روی خط تولید رفته و به عنوان مثال نمونه 2.5 لیتری آن نیز در کشورمان حضور دارد که به ترتیب 54 اسب بخار قدرت و 65 نیوتن متر گشتاور کمتری نسبت به نمونه مورد تست ارائه میکند. شاید این نسل از X3 آنقدرها که از یک ب ام و انتظار میرود زیبا و دلربا نباشد، ایمن ترین گزینه بازار به حساب نیاید و از نظر مصرف سوخت شهری و هزینه های نگهداری نیز مالکش را تحت فشار قرار دهد، اما با تمامی این صحبت ها نباید فراموش کرد که یک ب ام و هیچ وقت هدفی که برایش خلق شده را فراموش نمیکند و X3 قصه امروز ما نیز همچون سایر برادران و خواهرانش به بهترین شکل بر این اصل خانوادگی پایبند بوده و در نتیجه لذت و هیجان را با سخاوت تمام در اختیارمان قرار میدهد؛ تنها اشاره ای به پدال گاز کافی است که متوجه شویم اوضاع بر وفق مراد پیش خواهد رفت، جعبه دنده 6 سرعته به همان خوبی که انتظار داشتیم دنده ها را سریع و با دقت تمام تعویض میکند و واکنش ها به پدال گاز در تمامی سرعت ها لذت بخش و همراه با شتاب گیری بسیار عالی است؛ از همه اینها مهمتر اینکه X3 بر خلاف قد و قامت بلندش پایداری بسیار خوبی هم دارد و با فرمان پذیری عالی (البته به نسبت این کلاس بدنه) اجازه نمیدهد که کوچکترین احساس ناامنی و ناتوانی در کنترل به راننده دست بدهد. در واقع جادوی ب ام و که همیشه به ارتباط عالی میان انسان و ماشین ختم شده و راننده را به وسیله نقلیه اش علاقه مند ساخته در این محصول هم به وضوع احساس میشود، به شکلی که بعد از اتمام رانندگی، جدا شدن از صندلی X3 با حس دلتنگی همراه خواهد بود. البته X3 ماشین چندان نرمی نیست و حتی صندلی های خوش ساخت و ارگونومیکش نتوانسته اند خشکی سیستم تعلیق و کوبش های گاه و بیگاه تعلیق را به طور کامل خنثی سازند. مشکلی که روی صندلی های عقبی بیشتر هم احساس میشود. اما میتوان گفت که میزان خشکی اتومبیل در قیاس با کلاس بدنه و هندلینگ عالی که در اختیار داریم “حداقل برای راننده” چندان به چشم نمی آید. شاید هم بتوان این طور بیان کرد که داخل X3، سرنشیان به اندازه راننده از سواری لذت نخواهند برد! ترمزها نیز عمکلرد بسیار خوبی دارند و به دستورات راننده واکنش های سریع و مناسبی نشان میدهند؛ ضمناً با وجود اینکه پیشرانه 6 سیلندر خطی X3 در دورهای بالا مقداری پر سر و صداست، ولی عایق بندی مطلوب کابین جلوی نفوذ بیش از حد صدا به داخل اتاق را گرفته و فقط در هنگام شتاب گیری و پر کردن دنده ها، صدای بم و گوش نوازی در داخل اتاق طنین انداز میشود. |
|
مشخصات فنی ب ام و X3 3.0si |
|
نام خودرو | ب ام و X3 3.0si |
کشور سازنده | آلمان |
سال (طراحی) | 2004 |
مشخصات فنی | |
موتور | 6 سیلندر 24 سوپاپه |
حجم موتور | 2996 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دو دیفرانسیل |
حداکثر قدرت | 272 اسب بخار در 6650 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 315 نیوتن متر در 2750 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 6 دنده خودکار (یا دستی) |
شتاب 0 تا 100 | 7.2 ثانیه |
حداکثر سرعت | 210 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1815 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4656 طول – 1854 عرض – 1674 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2794 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | 13.4 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | 7.3 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 9.5 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 67 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
میزان تولید CO2 | 229 گرم در هر کیلومتر |
استاندارد امنیت | |
امکانات و تجهیزات ب ام و X3 3.0si
شاید لیست کردن آپشن های این نسل از X3 برای سال 2021 اعجاب انگیز نباشد اما اگر نگاهی به شناسنامه و سن و سال میهمان امروزمان داشته باشیم قطعاً از روئیت این همه امکانات رفاهی و امنیتی لذت خواهیم برد؛ بخصوص که میدانیم مثلاً کنترل پایداری الکترونیکی موجود در این ماشین با آنچه با همین نام در امثال تیگو 7 استفاده شده تفاوت بسیار زیادی در عملکرد دارد! در خصوص ایمنی هم وجود شاسی مستحکم و آپشن های امنیتی مناسب باعث شده اند که خیالمان تا حدود زیادی آسوده باشد، اما نباید این واقعیت را هم فراموش کرد که این نسل از X3 در پارامتر ایمنی بهترین عملکرد ممکن را نداشته و با در یافت 4 ستاره از موسسه تست تصادف اروپا حتی از خودرو نسبتاً اقتصادی همچون نیسان قشقایی، یک ستاره کمتر بدست آورده است. بخصوص در بخش تصادف با عابر پیاده امتیاز X3 اصلا جالب نبوده و در گزارشات پیش رو، احتمال آسیب رساندن به عابر در تصادفات، شدید ارزیابی شده است. |
|
امکانات ب ام و X3 3.0si |
|
ترمز و پایداری | ABS – BAS – DTC – DSC |
کیسه هوا | کیسه هوای سرنشینان جلو – جانبی – مجموعا 6 کیسه هوا |
سیستم صوتی | سی دی چنجر با 6 CD – نویگیشن-DVD-TV |
دیگر تجهیزات | گرمکن فرمان-کمک فنر گازی- شبکه باربند مخصوص مسافران- شیشه و آینه های ضد اشعه – سنسور باران – لامپ تطبیقی – سنسورهای پارک- سیستم ورود با صدا – سقف پانوراما شیشه ای – صندلی برقی با 3 حافظه راننده – آینه عقب با قطب نمای اتوماتیک – پکیج ویژه تلفن همراه |
رقبای ب ام و X3 3.0si در بازار
میشود گفت که برای مسیرهای خارج جاده ای همچنان محصولات جان سخت و کم استهلاک ژاپنی گزینه های منطقی تری هستند و برای استفاده های روزمره هم کراس اوورهای مدل بالاتر کره ای با خدمات قویتر در کشور و هزینه های نگهداری به مراتب ارزان تر، انتخاب های کم دردسر تری به حساب می آیند؛ شاید حتی برای افرادی که سرمایه اولیه خرید ماشین را دارند اما درآمد بالایی جهت نگهداری از آن را ندارند، انتخاب از میان گزینه های چینی صفر کیلومتر با گارانتی مدت دار، منطقی تر به نظر برسد. |