
مزایا و معایب هیوندای جنسیس |
|
مزایا |
|
معایب |
|
بررسی اجمالی
از گذشته تا به امروز خودروهای سدان در بازار ایران با اقبال خوبی از سوی خریدارا =ن همراه بودهاند که همین موضوع سبب شده در طی سالهای گذشته شاهد عرضه انواع مدلهای خودروهای سدان لوکس و اقتصادی به کشور باشیم. البته این بدان معنا نیست که این رده از خودروها در بازار از تنوع بالایی برخوردار بوده. چرا که بازار خودرو در ایران بسیار محدود و انحصاری است که اعمال قوانین سختگیرانه نظیر محدودیت واردات خودرو بر اساس خحجم موتور و یا قیمت ارزی کمتر از 40 هزار دلار، از مواردی است که طی سالهای گذشته سد بزرگی بر سر راه واردکنندگان بوده است. همچنین ممنوعیت واردات خودرو به کشور نیسز از دیگر مواردی است که مشکلات متعددی برای واردکنندگان و مصرفکنندگان ایجاد کرده است. |
|
بررسی هیوندای جنسیس
شرکت خودروسازی هیوندای در سال 2007 میلادی برای حفظ جایگاه خود در بازار جهانی و همچنین عرض اندام برای رقبای مطرح اروپایی، اقدام به معرفی کانسپت جنسیس در نمایشگاه خودرو نیویورک کرد که توجه بسیاری را به خود جلب کرد. سرانجام از سال 2008 میلادی نسخه تولید انبوه آن پا به بازار گذاشت. شرکت آسان موتور نیز سال 2010 اقدام به عرضه این سدان نسبتا لوکس و مجلل به بازار کشور کرد. در واقع این محصول نخستین نسل از جنسیس بوده که تولید آن تا سال 2013 ادامه یافت و سرانجام در سال 2015 نسل دوم آن با تغییرات بنیادی و طیف وسیعی از تکنولوژی و امکانات رفاهی به بازار معرفی شد که متاسفانه این نسل به دلیل وضع قوانین سختیگرانه هرگجز نتوانست به صورت رسمی به کشور راه پیدا کند. البته هیوندای در سال 2012 فیسلیفت جزئی را برای این محصول در نظر گرفت که تغییرات اندک در ظاهر و مشخصات فنی را در پی داشت. با ورود به کابین جنسیس با فضایی بزرگ و جادار و در عین حال لوکس مواجه میشویم که استفاده اغراق شده از چرم و تزئینات چوبی در کابین، این موضوع را بارها به سرنشینان گوشزد میکند. اما با نگاهی دقیقتر و بررسی کیفیت متریال مصرفی داخل کابین، میتوان دریافت که کابین جنسیس در مقایسه با رقبای اروپایی علیالخصوص آلمانیها، حرفی برای گفتن ندارد. چرا که طراحی آن بسیار ساده و قدیمی بوده و کیفیت مکتریال در مقایسه با اروپاییها پایینتر است. |
اعت دیجیتالی با نور پس زمینه آبی نیز در تضاد کامل با طراحی کلاسیک داشبورد است.
در واقع انتظار میرفت در این بخش یک ساعت آنالوگ بکار میرفت که حس و حال لوکستری به فضای کابین بدهد.
گفتنی است با وجود آنکه بیش از یک دهه از عمر این خودرو میگذرد، اما کابین همچنان بی سر و صدا بوده
و سواری بدون تنشی را به سرنشینان ارائه میدهد.
شایان ذکر است که دکمههای روی فرمان و دکمههای تنظیمات سیستم صوتی و سیستم تهویه نیز همچنان سالم هستند
و دچار رنگ رفتگی نشدند که این موضوع علاوهبر مراقبتهای مالک، نشان از کیفیت نسبتا خوب متریال مصرفی دارد
. از ویژگیهای بارز و نکات مثبت داخل کابین جنسیس، میتوان به پنجرههای بزرگ اشاره کرد
که میدان دید خوبی را از فضای اطراف خودرو در اختیار راننده و سرنشینان قرار میدهد.
یکی دیگر از بخشهای جالب توجه در کابین جنسیس سدان، کنسول میانی صندلی عقب است
که در خود پنل تنظیمات سیستم صوتی و همچنین تنظیم حالتهای صندلی جلو شاگرد را جای داده است
که این آپشن بیش از هر چیز دیگری ذات لوکس جنسیس را به خود میکشد.
طراحی هیوندای جنسیس
در نگاه نخست به هیوندای جنسیس، ظاهری با ابهت و لوکس را مشاهده خواهید کرد
که رگههایی از سدانهای آلمانی و ژاپنی به وضوح در آن به چشم میخورد.
از آنجایی که در آن زمان جنسیس به عنوان محصولی از برند هیوندای به بازار معرفی شده بود،
کمتر کسی انتظار طراحی کاملا جدید و منحصر بفرد از آن داشت.
اما پس از آن که جنسیس به عنوان زیرمجموعه مستقل لوکسساز هیوندای معرفی شد،
شاهد تغییراتی بنیادی در ساختار و طراحی محصولاتش هستیم.
در نمای جلو چراغهای بزرگ و کشیدهای را مشاهده میکنیم که در طرفین جلوپنجره کرومی بزرگ نقش بستهاند.
این طرح بیش از آنکه تصویری از یک سدان کرهای را در ذهن تداعی کند،
شما را به یاد محصولات آلمانی از جمله مرسدس بنز خواهد انداخت.
خطوط برجسته روی کاپوت که تا ستونهای A امتداد یافتهاند، نقش موثری در با ابهت نشان دادن این محصول دارند.
نکته قابل توجه در این قسمت، عدم استفاده از نشان تجاری هیوندای است
که در آن زمان این موضوع برای بسیاری جالب توجه بوده و شناسایی آن را کمی دشوار میکرد.
در نمای جانبی نیز شاهد طرحی ساده اما حجیم و عضلانی است که رگههایی از بامو سری 5 با کد اتاق E60 در آن مشاهده میشود.
در این قسمت زه کرومی نصب شده در قسمت زیرین درها و رینگهای 9 پره 18 اینچی بیش از هر چیز دیگری توجه را به خود جلب میکنند.
و اما در نمای عقب این خودرو نیز شاهد طرحی ساده و کلاسیک هستیم که چراغهای الایدی بزرگی را در دل خود جای داده است.
این چراغها که شباهت زیادی با نمونه درنظر گرفته شده برای هوندا آکورد دارد،
تفاوت زیادی با سایر محصولات هیوندای ایجاد کرده است و هویتی مستقل برای جنسیس ایجاد کردهاند.
در این بخش هم مانند نمای جلو سپری ساده اما نسبتا حجیم را میبینیم که دو خروجی اگزوز را در طرفین خود جا داده است.
زه کرومی نقش بسته روی سپر و دستگیره کرومی در صندذوق که دو چراغ را به هم متصل کرده است،
چاشنی لوکس بودن را به ظاهر ساده جنسیس افزودهاند.
مشخصات فنی هیوندای جنسیس |
|
نام خودرو | هیوندای جنسیس |
کشور سازنده | کره جنوبی |
سال (طراحی) | 2009 |
مشخصات فنی |
|
موتور | 6 سیلندر 24 سوپاپه |
حجم موتور | 3778 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل عقب |
حداکثر قدرت | 285 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 358 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 6 دنده خودکار شیف ترونیک |
شتاب 0 تا 100 | 7 ثانیه |
حداکثر سرعت | 260 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1912 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4975 طول – 1890 عرض – 1485 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2936 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها |
|
مصرف سوخت داخل شهر | 13.1 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | 8.7 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 10.5 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 73 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 3 |
میزان تولید CO2 | 235 گرم در هر کیلومتر |
استاندارد امنیت |
مشخصات هیوندای جنسیس
هیوندای جنسیس در دو نسخه سدان و کوپه تولید و عرضه شده است که اتفاقا هر دوی آنها موفق شدهاند
به بازار ایران راه پیدا کنند. گفتنی است نسل اول این محصول با دو پیشرانه 6 سیلندر 3.3 و 3.8 لیتری تولید و عرضه شدهاند
که نمونههای راه یافته به ایران از موتور 3.8 لیتری لامبدا با سیستم سوخت رسانی MPi برخوردار بودهاند.
البته باید به این نکته اشاره کرد که نمونههای انگشتشماری نیز به صورت غیر رسمی به کشئور وارد شده اند
که از موتور 6 سیلند GDi بهرهمند هستند.
خودروی موردنظر نیز دارای همان موتور 6 سیلندر V شکل با سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها یا همان CVVT است
که با حجم دقیق 3778 سیسی قادر به تولید نیرویی معادل 290 اسببخار و حداکثر گشتاور 358 نیوتن متر است.
این نیرو به وسیله جعبهدنده 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک ساخته شده توسط شرکت آیسین سیکو به چرخهای عقب انتقال مییابد.
گفتنی است نسخه کوپه این خودرو نیز از همین موتور بهرهمند است.
اما مهمترین تفاوت میان نسخه سدان و کوپه، جعبهدنده ساخت شرکت معتبر ZF است که در نسخه کوپه بکار رفته است.
طبق اعلام رسمی هیوندای، شتاب صفر تا صد این سدان 1.8 تنی حدود 7 ثانیه است.
همچنین حداکثر سرعت آن 250 کیلومتر در ساعت اعلام شد است.
همچنین سیکل ترکیبی مصرف سوخت این خودرو حدود 9.5 تا 10 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
گفتنی است نسخه فیسلیفت شده جنسیس که بعد از سال 2012 به بازار راه یافتهاند،
به دلیل تغییر در سیستم پاشش سوخت زریق مستقیم، قادر به تولید نیرویی معادل 333 اسببخار است.
همچنین جعبهدنده 8 سرعته اتوماتیک جدید با این جعبهدنده هماهنگ شده است.
یکی از نکات مهم درخصوص این خودرو، کسب 5 ستاره ایمنی در تمامی فاکتورهای تست تصادف از موسسه معتبر NHTSA آمریکا است.
بر این اساس از امکانات ایمنی این خودرو میتوان به مواردی از قبیل 9 کیسه هوا و سیستمهایی نظیر ESP,ABS,BAS,TCS,CBC اشاره کرد.
تجربه رانندگی
با نشستن پشت فرمان هیوندای جنسیس، به دلیل استفاده از متریال باکیفیتتر نسبت به سایر مدلهای هیوندای،
حس خوشایندی به شما دست خواهد داد. اما این بدان معنا نیست که احساس کنید پشت فرمان یک سدان لوکس و مجلل نشستهاید.
با این حال زمانی که موتور V6 آن را روشن میکنید، صدای بسیار کمی به داخل کابین نفوذ میکند
که این امر از نکات مثبتی است که میتواند در سفرهای طولانی مدت احساس رضایت را در شما برانگیزد.
گفتنی است برای شرع حرکت خودرو را در حالت کامفورت قرار داده و با فشردن پدال گاز اقدام به شروع حرکت میکنیم.
در این حالت به دلیل گشتاور بالای موتور، احساس فرورفتگی در صندلی به خوبی احساس میشود.
در ادامه حرکت نیز سیستم تعلیق به خوبی ضبات ناشی از ناهمواری مسیر را جذب کرده و سواری آرامی را فراهم میکند.
شایان ذکر است سیستم تعلیق این خودرو در قسمت جلو از نوع مولتی لینک و در عقب از نوع پنج اتصالی است.
برای آنکه جنسیس را کمی به چالش بکشیم، تنظیمات رانندگی را به حالت اسپرت در میآوریم.
در این حالت سیستم فنربندی خودرو کمی سفتتر شده و واکنش پدال گاز حساستر از قبل شده است.
اما نکتهای که باید به آن توجه ویژه داشت، حرکتهای عرضی و گهوارهای در مانورهای ناگهانی است
که در صورت نداشتن تجربه کافی، ممکن است برای راننده کمی مشکلساز باشد.
سیستم فرمان جنسیس هم از نوع راک اند پینیون حساس به سرعت است
که در حالتهای مختلف رانندگی تفاوت چندانی میان آنها مشاهده نمیشود.
در واقع باید بگوییم که حتما پیش از انجام مانورهای ناگهانی و حرکتهای مخاطرهآمیز، تجربه رانندگی و راندن با آن را داشته باشید.
چرا که نوع واکنش فرمالن ممکن است برای بار نخست کمی دور از انتظار باشد.
از آنجا که انتقال قدرت در این خودرو به دیفرانسیل عقب صورت میپذیرد،
انتظار میرود سواری اسپرتی از جنسیس دریافت شود.
همچنین تقسیم وزن در این خودرو به گونهای است 52 درصد وزن در قسمت جلو و 48 درصد آن در قسمت عقب قرار گرفته است
که همین موضوع باعث میشود قسمت عقب خودرو در صورت تمایل بازی کند
و برای اجرای حرکات نمایشی از قبیل دریفت و دونات آماده باشد.
هرچند که کمتر کسی هیوندای جنسیس سدان را برای انجام چنین حرکاتی خریداری میکند.
مشخصات فنی هیوندای جنسیس |
|
نام خودرو | هیوندای جنسیس |
کشور سازنده | کره جنوبی |
سال (طراحی) | 2009 |
مشخصات فنی |
|
موتور | 6 سیلندر 24 سوپاپه |
حجم موتور | 3778 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل عقب |
حداکثر قدرت | 285 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 358 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 6 دنده خودکار شیف ترونیک |
شتاب 0 تا 100 | 7 ثانیه |
حداکثر سرعت | 260 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1912 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4975 طول – 1890 عرض – 1485 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2936 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها |
|
مصرف سوخت داخل شهر | 13.1 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | 8.7 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 10.5 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 73 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 3 |
میزان تولید CO2 | 235 گرم در هر کیلومتر |
استاندارد امنیت |
امکانات و تجهیزات هیوندای جنسیس
همانطور که در ابتدا گفته شد، هیوندای در سال 2007 برای ورود به بازار خودروهای لوکس، جنسیس را به بازار جهانی معرفی کرد.
به همین منظور طبق ادعای این کمپانی، جنسیس سدان به لحاظ امکانات رفاهی و آپشنها
چیزی کم از محصولات مرسدس بنز و بامو نداشته است که البته با بررسی این خودرو در مییابیم که این ادعا چندان هم بیمعنا نیست.
از امکانات و آپشنهای موجود در جنسیس سدان میتوان به مواردی از قبیل استارت دکمهای، سیستم اتوهلد،
در صندوق برقی، جک درموتور، برف پاککن اتوماتیک مجهز به سیستم یخ زدایی، سیستم بخار زدائی اتوماتیک شیشهها،
سنسور پارک جلو و عقب، کروز کنترل، پرده عقب برقی، سیستم ضد سرقت، سانروف چهار حالته،
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، فرمان الکترونیک تلسکوپی، سیستم تطبیق چراغهای جلو با چرخش فرمان،
چراغهای زنون به همراه چراغ شور، صندلیهای جلو مجهز به گرمکن و سردکن،
صندلی راننده با امکان ذخیره وضعیت صندلی در دو حافظه و امکان تنظیم صندلی راننده در 12 جهت،
سیستم کنترل الکترونیکی فنرها، تنظیم ارتفاع اتوماتیک و دستی، دوربین نقطهکور جلو، دوربین دید
عقب با سیستم راهنمای پارک، آینههای خارجی الکتروکرومیک گرمکندار مجهز به حافظه،
سیستم صوتی حرفهای Lexicon مجهز به 14 بلندگو و ساب ووفر و چنجر شش عددی با قابلیت اتصال iPod، USB و AUX،
سیستم بلوتوث برای مکالمات تلفنی اشاره کرد.
امکانات هیوندای جنسیس |
|
ترمز و پایداری | ESC – AFLS – TCS – ABS – EBD – ESP |
کیسه هوا | کیسه هوای سرنشینان جلو – جانبی – پرده ای – مجموعا 8 کیسه هوا |
سیستم صوتی | بلوتوث – سیستم صوتی Lexicon با شش DVD چنجر و 17 اسپیکر – صفحه نمایش LCD لمسی- ورودی iPod و USB |
دیگر تجهیزات | دوربین عقب و جلو – کنترل های سیستم صوتی و تنظیمات صندلی ها روی کنسول عقب- پرده عقب برقی – سیستم فرمان تطبیقی هوشمند – دکمه استارتر- سیستم ورود بدون کلید (Keyless Go)- برف پاک کن حساس به باران- چراغهای اتوماتیک جلو – 2 حافظه برای صندلی راننده و آینه های جانبی و فرمان – درب صندوق عقب و باک برقی – آینه جانبی برقی تاشو- سیستم بخار ضدایی اتوماتیک شیشه ها – خروجی تهویه روی ستون ها- شیشه جلو و عقب ضد اشعه – صداگیر شیشه جلو – سنسور پارک عقب – پشت سری فعال صندلی ها- کمک فنرهای گازی با قابلیت تنظیم ارتفاع برقی- جک هیدرولیک درب موتور |
رقبای هیوندای جنسیس در بازار
جنسیس را به جرات میتوان یکی از کرهایهای لوکس و موفق در بازار ایران دانست
که علاوهبر ارائه امکانات رفاهی و آپشنهای متعدد، تجربه سواری لذتبخشی را نیز فراهم کرده است.
این در حالی است که جنسیس در ابتدای عرضه خود به بازار ایران،
به دلیل قیمتگذاری رقابتی و کمتر از رقبای اروپایی خودرو نظیر بامو 530i و مرسدس بنز E350، توانسته بود
فروش قابل توجهی داشته باشد. البته که شبکه خدمات پس از فروش گسترده و قطعات یدکی به مراتب ارزانتر از آلمانیها در این موفقیت بی تاثیر نبودهاند.
این سدان لوکس کرهای که در همین چند سال گذشته نه چندان دور قیمتی حدود 150 میلیون تومان داشت،
اکنون با گذشت بیش از یک دهه از عمرش، قیمتی حدود 800 تا یک میلیارد و 300 میلیون تومان دارد.
از آنجایی که اصولا خودروهای کرهای از استهلاک کم برخوردار هستند، هنوز هم میتوان گفت که انتخاب
و خرید نمونه کارکرده این خودرو میتواند مناسب باشد. اما به شرط آنکه نمونهای سالم و کم کارکرد از آن را یافت.
در غیر این صورت باید هزینه زیادی را صرف تعمیر و نگهداری آن کرد. در کل اگر امکانا رفاهی و آپشن برایتان اهمیت دارد
فق جنسیس میتواند گزینهای باشد که درکنار موتور قدرتمند، امکانات مناسبی را به شما ارائه کند.
اما اگر برایتان لذت رانندگی و اعتبار برند از الویت بالایی برخوردار باشد،
قطعا گزینههای دیگری از جمله بامو سری 5 با کد اتاق E60 و یا مرسدس بنز E کلاس با کد اتاق W211 میتواند
گزینههای مناسبی برای خرید خودروی کارکرده باشند.